Wwooff en de Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Erik Best - WaarBenJij.nu Wwooff en de Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Erik Best - WaarBenJij.nu

Wwooff en de Outback

Door: Erik de Best

Blijf op de hoogte en volg Erik

15 November 2014 | Australië, Alice Springs

Ik had in mijn vorige blog verteld dat ik opzoek ging naar Wwoof werk, dezelfde middag nog kon ik langs komen om te komen werken in ruil voor eten en onderdak. Vanaf het eerste moment dat ik de mensen ontmoette Peter(Curly) en Cathy wist ik dat het super aardige mensen waren. Ze hebben een eigen cafe: Off the rails, en ze hebben een eigen tuin waar ze een aantal exotische fruitbomen hebben staan. Curly en Cathy hebben een huis midden in het regenwoud in de buurt van Yapoonvale. om er te komen heb je een goede 4x4 nodig ik moest mijn auto halverwege aan de kant zetten omdat de weg te slecht is, ook rijd je door twee riviertjes heen om bij het huis te komen. Het huis zelf is zo anders dan je in Nederland gewend bent. Het heeft geen sloten op de deuren, en overal zijn openingen in het huis waar de wind en dieren makkelijk doorheen kunnen. In Nederland kan dat echt niet, dan wordt je hele huis leegegeroofd. Het huis is zelfvoorzienend ze hebben schoondrinkwater uit een riviertje uit de bergen en stroom hebben ze via zonnepanelen. Curly 63 en Cathy 54 jaar zijn echte hippies, geweldig! Op dit moment zijn er ook twee vrienden van hun te gast. De eerste avond was zeer gezellig met biertjes die Curly zelf maakt en lekkere Indiaanse curry, ook hebben ze een pooltafel. Mijn werkzaamheden zijn een beetje onkruidwieden, snoeien en gras maaien en als er tijd is een paar deuren schilderen. Als ik het te warm krijg kan ik naar een riviertje lopen 200 meter verderop en lekker afkoelen. De tweede dag toen ik wakker werd vond ik een oude huid van een kleine slang(Brown Tree Snake van 40cm) in mijn kamer, die slang is dus gaan vervellen tijdens de nacht 2 meter van mij vandaan. Cathy vertelde mij dat hij niet gevaarlijk is. Mijn derde dag heb ik in de ochtend geholpen met het nieuwe huis van de vrienden van Cathy en Curly, in de middag heb ik weer rond het huis gewerkt. Ook heb ik deze ochtend een Cassowary gezien. Dit is een vogel net iets kleiner dan een struisvogel. Het is vrij speciaal om er één in het wild te zien omdat er ik dacht nog maar rond de 1000 van zijn in het wild.

Na de fantastische dagen bij Peter en Curly ben ik terug naar Cairns gegaan waar ik maandag de mensen heb ontmoet met wie ik ga reizen naar Alice Springs. Het is een stel uit Duitsland Stefan en Michele, ik heb er een goed gevoel bij en volgens mij zijn het erg aardige mensen.

Dinsdag was ik van plan om Cairns te verlaten en richting Alice Springs te gaan rijden. In de ochtend liet ik mijn auto controleren en ik dacht dat ik alleen 1 nieuwe band nodig had, helaas was dit niet zo. Het komt er op neer dat ik drie nieuwe banden nodig heb en twee nieuwe schokbrekers/veringen achter ook is de distributiesnaar/v-snaar weer aangedraaid, helaas heb ik er niet zo veel verstand van maar ik merk dat de auto weer een stuk beter rijdt. Dit was een vieze tegenvaller en een duur geintje. Ook moest ik mijn plan om naar Alice Springs te gaan uitstellen met één dag. De dag erna zou de auto klaar zijn om 12 uur, helaas zijn de Ozzies niet zo snel en was de auto pas klaar om half 3. Deze dag ben ik nog wel gaan rijden, Stefan en Michele waren in de ochtend al vertrokken en ik zou ze in de avond tegen komen in het plaatsje Hughenden. rond half 7 werd het donker en ik was nog maar halverwege. Toen heb ik de beslissing genomen om door te gaan rijden in het donker zodat ik de dag erna met de Duitsers kon rijden. In het donker zag ik in mijn ooghoek een kangaroe waardoor ik merkte dat ik goed moest opletten voor dieren op de weg. Een aantal kilometers later sprong er een kangaroe voor mijn auto en bleef stil staan op de weg omdat hij verblind was door mijn licht, toen moest ik wel even goed de remmen intrappen en was ik gewaarschuwd. de 2e keer toen ik een kangaroe tegen kwam kon ik hem nog net ontwijken. Toen besloot ik dat het mooi was geweest en heb ik de auto enkele kilometers langs de weg gezet het was ondertussen al half 12, ik een paar uurtjes geslapen. totdat ik wakker werd van koeien naast mijn auto, ik was eerst bang dat het politie was die mij een boete ging geven maar gelukkig waren het maar koeien. Ook is het zo donker op de weg, Je rijdt op één lange weg en als er een tegenligger is zie je zijn lichten al van ver, als je zijn lichten ziet duurt het nog 4 minuten totdat je elkaar passeert.

Ja papa en mama en vrienden en familie die om mij geven, ik zal niet meer in het donker rijden, ik ben zelf ook geschrokken en het had een stuk slechter kunnen aflopen met mij.

De dag erna heb ik het dorpje Hughenden drie keer doorgereden op zoek naar de auto van Stefan en Michele, helaas kon ik hem nergens zien. Het vervelende van de outback is dat je nergens internet of bereik heb. Ik heb hun toen maar een smsje gestuurd dat ik door ben gegaan naar Mount Isa en hopen dat we allebei een keer bereik hebben. Gelukkig was dat zo want toen ik Mount Isa net wilde uitrijden kreeg ik een smsje. Dus vanaf Mount Isa zijn we verder gaan reizen en hebben overnacht op een gratis rest area.

De roadtrains hier zijn ook wel echt machtig om te zien. De meeste hebben drie opleggers en ik heb er ook één gezien met vier. er was ook een bord langs de weg die waarschuwde voor roadtrains van 53,5 meter. En dan heb je s'nachts de sterren. Je kan er zo veel zien best wel tof. Wat erg vervelend is zijn de vliegen, er zijn er zoveel en ze willen alleen maar naar je gezicht, super kut.

We zijn de dag erna vroeg vertrokken en hebben in totaal 700 kilometer gereden deze dag. Ook heb ik mijn eerste wilde Emu's gezien en in de avond hebben we een kampvuur gemaakt op een rest area.

Vandaag zijn we naar de Devils Marbles gereden. Dit zijn allemaal stenen die heel raar op elkaar staan. best wel gaaf om te zien. Ook is het leuk om in de voetstappen van mijn broer te treden die er een aantal jaar geleden is geweest. Nu moet Maik even zeggen of ik bij de Devils Marbels op dezelfde manier op de foto sta want dat was wel mijn bedoeling.

We zijn vandaag aangekomen in Alice Springs en ik ben gewoon blij om weer in een stad te zien. en veel mensen om mij heen te hebben. afgelopen paar dagen was ik gewoon blij als ik een andere auto tegenkwam op de weg.

De komende dagen ga ik met Stefan en Michele naar Kings Canyon, Uluru Rock en de Olga's en daarna rijdt ik naar Perth. Jullie horen weer van me.

Cheers,

  • 15 November 2014 - 09:00

    Tina:

    Hmm. Volgende keer iets minder spannend, hoor, zo'n blog!
    Maar wat een avontuur, hè?

  • 15 November 2014 - 11:47

    Christine Faber:

    Jee, wat een spannend verslag Erik; Goede reis weer verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Alice Springs

Erik

Hallo iedereen, 9 september vertek ik naar Sydney, iedereen die het leuk vind om te lezen wat ik aan het doen ben kan dat hier doen. Zoals het plan nu is begin ik in Sydney en reis ik samen met Iris Bakker naar het noorden via de kust langs de goldcoast en Brisbane naar Cairns. vanuit daar willen wij het vliegtuig pakken richting Auckland in Nieuw Zeeland. daar willen wij vooral het zuideiland rondreizen. Vervolgens vliegen we naar Perth aan de westkust. daar zijn wij van plan om een 2e hands auto te gaan kopen en daarmee via de kust langs Broome en nationale parken naar Darwin te rijden. vanuit Darwin rijden we dwars door het Red Centre naar Alice Springs en Ayers Rock. om uiteindelijk in Melbourne te eindigen. Misschien dat ik op de terugvlucht nog even uitstap in Bangkok om daar nog een maandje te reizen. Dit is nu het plan maar het zal nog wel 739 keer veranderen.

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 11045

Voorgaande reizen:

29 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: